treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
scena alegoryczna - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym. Wysokość obrazu wypełnia postać stojącej kobiety, zwróconej w prawo. W uniesionych rękach trzyma czerwony kwiat, na który patrzy. Wokół głowy zawój ciemnego szala. Suknia seledynowo-niebieska, rękawy bufiaste, spódnica szeroka u dołu, zdobiona kwiatowym ornamentem. U stóp kobiety siedzi młody mężczyzna, nagi, z wzniesioną do góry głową i zamkniętymi oczami. Karnacja ciała czerwonawa. Po lewej i prawej stronie siedzącego roślinność. Horyzont na 2/3 wysokości obrazu, na linii horyzontu plamy zieleni drzew. Niebo zasnute obłokami. Koloryt zgaszony, z przewagą przełamanych zieleni (suknia).

Sielanka

scena alegoryczna

Borowski Wacław

między 1920 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

biżuteria, wisiorek, naszyjnik - Ujęcie z przodu z góry. Naszyjnik nanizany rzeźbionymi, ciemnobrązowymi łupinami orzecha przedstawiającymi wizerunki zwierząt tropikalnych (8 szt.), zębami zwierzęcymi (5 szt.) oraz różnej wielkości szarymi i ciemnobrązowymi nasionami.

Naszyjnik z wisiorami zoomorficznymi

nieznany

około 1966

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Cytra klawiszowa (autoharp) - ujęcie z prawej; Cytra klawiszowa (autoharp) z płaskim pudłem rezonansowym wykonanym z drewna polichromowanego o kształcie przypominającym trapez z jednym ściętym rogiem. Wzdłuż najkrótszego boku oraz boku odchodzącego od niego pod kontem rozwartym, szereg metalowych kołków, do których przymocowanych jest 25, diatonicznie strojonych strun, ułożonych od najgrubszej – górnej – do najcieńszej z dolnej strony instrumentu; ostatnie dwie są zerwane. Poniżej kołków znajdują się dwie, zestawione pod kątem rozwartym, wąskie, metalowe blaszki z niewielkimi bolcami, stanowiące wsparcie i gwarantujące właściwy rozstaw strun. Podobna blaszka zamontowana jest wzdłuż dolnej krawędzi instrumentu. Struny przechodzą przez znajdujące się w niej rowki, zaginają pod kątem 90 stopni i mocowane są w znajdujących się w bocznej ściance instrumentu bolcach, ułożonych naprzemiennie: wyżej – niżej. Bezpośrednio nad strunami, prostopadle względem nich, znajduje się sześć metalowych prętów zamontowanych pomiędzy dwoma drewnianymi mostkami. Osadzone na sprężynach pręty wprawiane są w ruch przez grającego za pomocą znajdujących się w ich górnej części przycisków. Powoduje to dociśnięcie do struny mocowanych na prętach klawiszy z filcowymi podkładkami. Na jednym z mostków, na przykręconej za pomocą dwóch śrub plakietce z papieru welinowego, znajdują się oznaczenia akordów. Druga plakietka, z zapisem nut w formie literowej i na pięciolinii oraz ciągiem cyfr rzymskich i arabskich, umieszczona jest bezpośrednio na pudle rezonansowym, poniżej mechanizmu klawiszowego. Cytra ozdobiona jest w górnej części kalkomanią.

Cytra klawiszowa (autoharp)

Reichelt, producent instrumentów muzycznych

1920 — 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Cytra - ujęcie ze skosu; Cytra - instrument muzyczny z grupy chordofonów. Pudło rezonansowe wykonane z drewna, płaskie, o kształcie przypominającym trapez. W dolnej części pośrodku okrągły otwór rezonansowy. Poniżej otworu rezonansowego ozdobne pole z oznaczeniami akordów. Brzegi cytry profilowane. W prawym boku toczona, ozdobna kolumienka. W górnej części brzegu instrumentu trzy równoległe względem siebie rzędy metalowych kołków. Od środkowego odchodzi, pod kątem rozwartym, kolejny rząd kołków. Na kołkach mocowane struny. Górna i środkowa część pudła rezonansowego bogato zdobiona metaliczną kalkomanią (trzy ptaki oraz rozbudowany motyw roślinny).

Cytra

nieznany

1901 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ptaszek z kory - ujęcie z przodu; Figurka ptaszka wystrugana z kory o schematycznej sylwetce. Wyodrębniona została jedynie głowa i ogon bez pozostałych typowych cech ptasich. Powierzchnia wykończona starannie, bez zadziorów.

Ptaszek z kory

nieznany

900 — 1200

Muzeum Narodowe w Szczecinie

martwa natura - ujęcie z przodu; Kompozycja w kształcie stojącego prostokąta, w tonacji ugrów z plamami żółci i zieleni, od góry z pionowym ciemniejszym akcentem przedstawiającym dużego ptaka o kolorowej główce. Od połowy wysokości obrazu w dół przewaga barw chłodniejszych, jasnych popieli z domieszką czerni, fioletów, szmaragdowej zieleni i niebieskiego - przedstawiających rozłożone skrzydło ptaka i serwety na stole, po prawej stronie obrazu. Mocne plamy żółci i czerwieni na stole przedstawiają owoce. W partii dolnej, najciemniejszej - podłoga. Brązy łamane niebieskimi i zielonymi, z jasną, silnie wyeksponowaną plamą ugru przy prawej krawędzi - noga od stołu równoważąca przeciwległą ciemną plamę ptaszej szyi na jasnym tle.

Wnętrze

martwa natura

Nacht-Samborski Artur

między 1960 — 1964

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena alegoryczna - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie, pośrodku, postać młodego mężczyzny wypełniająca prawie wysokość obrazu. Ubrany w niebieskawą koszulę, szare spodnie, boso. Przewiązana przez prawe ramię płachta siewna podtrzymywana lewą ręką. Od wyciągniętej w bok prawej ręki łukowate smugi ziarna spadają na skiby ziemi. Prawy dolny narożnik wypełnia duży, dekoracyjnie potraktowany kwiat (sasanka), w stronę kwiatu skierowany wzrok siewcy. Dalszy plan zamykają strome, stylizowane stożki górskich szczytów. Pod górną krawędzią łukowate obłoki, spod nich rozchodzą się promieniście smugi światła słonecznego. W prawo, od głowy siewcy mały ptaszek. Koloryt obrazu jasny, przewaga tonów niebieskawych, przełamana żółć i fiolety ziemi na pierwszym planie.

Siewca

scena alegoryczna

Bartel Bronisław

1923

Muzeum Narodowe w Szczecinie

portret zbiorowy - ujęcie z przodu; Portret przedstawia młodą siedzącą kobietę z trojgiem dzieci w pejzażowym tle utrzymanym w tonacji zielonkawobrunatnej. Kobieta w centrum, z głową lekko przechyloną na lewe ramię ubrana w białą muślinową suknię z dekoltem; brązowe loki okalają owalną twarz o cienkim nosie, wąskich bladych ustach i piwnych oczach. Prawym ramieniem obejmuje tulącą się do niej dziewczynkę, lewym siedzące jej na kolanach jasnowłose dziecko, przytulające pulchnymi rączkami ptaka. Dzieci ubrane są w muślinowe białe tuniki, twarze okolone lokami są lekko uśmiechnięte a wzrok, podobnie jak wzrok kobiety, skierowany na widza. W dolnej partii grupę przesłania ujęta w 3/4 półpostać stojącej najstarszej dziewczynki w złocistobrązowej sukience. W ugiętej prawej ręce trzyma ptaka. Jej głowa lekko uniesiona, spojrzenie skierowane na ptaka w rękach jasnowłosego dziecka. Po prawej u dołu błękitna draperia otulająca nóżkę dziecka, przytrzymywana dłonią przez kobietę- jej fragment widoczny również przy prawej dłoni obejmującej ramię tulącego się do kobiety dziecka

Portret zbiorowy. Dama z dziewczynkami.

portret zbiorowy

Łukaszewicz Józefat

około 1825

Muzeum Narodowe w Szczecinie

plakietka ażurowa z ptakiem - Ujęcie tyłu plakietki z góry. Metalowa, okrągła plakietka ażurowa z wyobrażeniem ptaka w części centralnej, otoczonego koncentrycznymi kręgami z owalnymi otworami nadającymi całości pewnej lekkości. Na odwrocie plastyczne zeberka ułożone promieniście, wzmacniające konstrukcję.

Plakietka ażurowa z ptakiem

nieznany

1200 — 1225

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 11 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd